PERUBAHAN TIPOLOGI LAYANAN KEBERATAN PENETAPAN PABEAN PADA KPU BEA CUKAI TIPE C SOEKARNO-HATTA DAN IMPLIKASI ADANYA LEAN SERVICES

Authors

  • Nur Syahrurrahmah KPPBC Tipe Madya Cukai Kediri
  • Ali Tafriji Biswan Politeknik Keuangan Negara STAN

DOI:

https://doi.org/10.31092/jpbc.v2i2.292

Abstract

ABSTRACT

 

Lean services in the public sector aim at streamlining the business processes so that they will become more efficient by eliminating useless and non-value-added activities. In this case, the settlement service of the customs objections is simpler, reliable, and cost-effective objective of this study is to determine the process, differences, and benefits of lean services performed on the completion of the filing of the customs declaration objection process on Main Service Office of Customs and Excise (KPUBC) Type C Soekarno-Hatta. The study demonstrated that there are efficiency of time and cost of service on appeal objection customs due to change of office typology from the Office of Supervision and Service of Customs and Excise Type of Customs Soekarno-Hatta to the KPUBC Type C Soekarno-Hatta.

 

Keywords: lean services, public sector, customs objections, efficiency.

ABSTRAK

 

Lean services pada sektor publik dilakukan dengan harapan suatu proses bisnis akan menjadi lebih efisien dengan dihilangkannya aktivitas yang sia-sia dan tidak bernilai tambah sehingga layanan penyelesaian permohonan keberatan penetapan pabean lebih efisiensi dan kepuasan pemohon lebih meningkat. Studi ini bertujuan untuk mengetahui proses, perbedaan, dan manfaat adanya lean services yang dilakukan terhadap penyelesaian pengajuan proses keberatan penetapan pabean pada Kantor Pelayanan Utama Bea dan Cukai (KPUBC) Tipe C Soekarno-Hatta. Studi ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan pendekatan studi kasus ini menghasilkan temuan bahwa dengan adanya perubahan tipologi kantor dari Kantor Pengawasan dan Pelayanan Bea dan Cukai Tipe Madya Pabean Soekarno-Hatta menjadi KPUBC Tipe C Soekarno-Hatta terdapat efisiensi waktu dan biaya layanan atas permohonan keberatan penetapan pabean.

 

Kata Kunci: lean services, sektor publik, keberatan pabean, efisiensi.

 

References

Elias, Simon. (2016). Why lean thinking is valuable to the service industry. 22nd August 2016. https://www.leancompetency.org.

Enterprise Ireland (2015). Becoming a lean service business. Practical Steps to Build Competitiveness, Capacity, & Capability. https://www.dcu.ie/sites.

Gupta, Shradha, Monica Sharma, and Vijaya Sunder M. (2016) "Lean services: a systematic review", International Journal of productivity and performance management, Vol. 65 Issue: 8, pp.1025-1056.

Hansen, Don R. dan Maryanne M. Mowen. 2009. Akuntansi manajerial, buku 1 edisi 8. Jakarta: Salemba Empat.

http://kpubeacukaipriok.net.

http://www.bcsoetta.net.

Leite, Higor dos Reis and Guilherme Ernani Vieira. (2015). Lean philosophy and its applications in the service industry: a review of the current knowledge. Scielo. Prod. vol.25 no.3 São Paulo July/Sept. 2015 Epub Feb 27, 2015.

Lópeza, E. Andrés, I. González-Requenaa, A. Sanz-Loberaa. (2015). Lean service: reassessment of lean manufacturing for service activities. Procedia Engineering 132 ( 2015 ) 23 – 30.

Peraturan Menteri Keuangan Nomor 51/PMK.04/2017 tentang Keberatan di bidang kepabeanan dan cukai.

Peraturan Dirjen Bea Cukai Nomor PER-15/BC/2017 tentang Tatacara pengajuan dan penyelesaian keberatan di bidang kepabeanan dan cukai.

Swank. (2003). The Lean Service Machine. Harvard Business Review. October 2003 issue.

Undang-Undang RI Nomor 17 Tahun 2006 tentang Perubahan atas undang-undang nomor 10 tahun 1995 tentang kepabeanan.

Yin, Robert K. (2006). Case study reserach design and methods. Clinical Research, 2, 8–13. https://doi.org/10.1016/j.jada.2010.09.005.

Published

2018-10-27

How to Cite

Syahrurrahmah, N., & Biswan, A. T. (2018). PERUBAHAN TIPOLOGI LAYANAN KEBERATAN PENETAPAN PABEAN PADA KPU BEA CUKAI TIPE C SOEKARNO-HATTA DAN IMPLIKASI ADANYA LEAN SERVICES. JURNAL PERSPEKTIF BEA DAN CUKAI, 2(2). https://doi.org/10.31092/jpbc.v2i2.292

Issue

Section

Articles