MEMAJAKI TRANSAKSI EKONOMI DIGITAL: STUDI KASUS DI INDIA, PERANCIS, DAN AUSTRALIA

Authors

  • Suwardi . Suwardi FISKAL POLICY AGENCY-MINISTRY OF FINANCE
  • Alan Budiandri Universitas Indonesia
  • Cinthya S. Universitas Indonesia
  • Ghifri N. A. Universitas Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31092/jpkn.v2i1.971

Abstract

The digital tax is imposed on the transaction of goods and services carried out with Domestic Taxpayers or with Foreign Taxpayers without a physical presence in Indonesia. To date, the existing regulatory framework makes it impossible for Indonesia to tax those transactions. Digital taxation concepts that can be applied by Indonesia include the Income Tax and Value Added Tax. Digital tax can also be done by using a new concept specifically regulating digital tax. Indonesia introduced VAT for the foreign supplier in the mid-2020. Data were obtained through a literature review of countries that had applied taxes on digital economic transactions before Indonesia. This paper is expected to provide input for the Government of Indonesia in taxing digital transactions.

Pajak digital merupakan pajak yang dikenakan atas transaksi pertukaran barang dan/atau jasa yang dilakukan oleh sesama Subjek Pajak Dalam Negeri maupun dengan Subjek Pajak Luar Negeri yang keberadaan fisiknya tidak ada di Indonesia. Alternatif pemajakan digital yang dapat diterapkan oleh Indonesia diantaranya menggunakan konsep Pajak Penghasilan (PPh), Pajak Pertambahan Nilai (PPN) atau dapat pula dilakukan dengan menambahkan jenis pajak baru khusus mengatur pajak digital. Indonesia baru mengenakan pajak untuk jenis PPN atas transaksi digital pada pertengahan tahun 2020. Data diperoleh melalui tinjauan literatur atas negara-negara yang telah menerapkan pajak atas transaksi ekonomi digital sebelum Indonesia. Tulisan ini diharapkan dapat memberikan masukan bagi Pemerintah Indonesia dalam memajaki transaksi digital.

References

DAFTAR PUSTAKA (REFERENCES)

Ardhiansyah, Hendrie perbandingan. 2019. Alternatif aspek pemajakan bagi penyedia layanan over the top asing. Diakses pada tanggal 28 Januari 2020 dari http://jurnal.pknstan.ac.id/index.php/pkn/article/viewFile/596/342

ATO, A. T. (2017). Goods and Services Tax Ruling.

Budi, C. (Pegawai DJP). Menyasar Pajak Transaksi e-Commerce. 1-3.

BILL n° 2019-759 of July 24th, 2019 on the creation of a tax on digital services (1) diakses melalui : https://www.impots.gouv.fr/portail/files/media/1_metier/5_international/f rench_dst_en_v2.pdf?l=en . Pada 24 Januari 2020

Cui, Wei. (2019). The Superiority of the Digital Service Tax Over Significant Digital Presence Proposal. National Tax Journal. DOI: dx.doi.org/10.17310/ntj.2019.4.09

Databoks.katadata.co.id. (2019, September 4). Ekonomi Digital Menyumbang 2,9% PDB Indonesia. Kontribusi Ekonomi Digital terhadap PDB 2018.

DDTC. 2010. Konsep dan Aplikasi Perpajakan Internasional. Jakarta : Danny Darussalam Tax Center.

European Comission.(2018). Proposal for a Council Directive on the common system of a digital services tax on revenues resulting from the provision of certain digital services. Diakses melalui : https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/proposal_ common _system_digital_services_tax_21032018_en.pdf pada 25 Januari 2020

European Comission.(2018). Proposal for a Council Directive laying down rules relating to the corporate taxation of a significant digital presence . Diakses melalui : https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/e_proposal_significant_digital_presence_21032018_en.pdf . Pada 28 Januari 2020

Goel, Ashish. 2018. The Future of ‘Significant Economic Presence’ in India. Diakes pada tanggal 14 Januari 2020 dari https://globtaxgov.weblog.leidenuniv.nl/2018/09/10/the-future-of-significant-economic-presence-in-india/.

Haula Rosdiana, E. S. (2012). Pengantar Ilmu Pajak Kebijakan dan Implementasi di Indonesia. Jakarta: Rajawali Pers.

Hootsuite. (2019). Digital 2019 Indoneisa.

Income Tax Department Government in India. 2014. Tax Services. https://www.incometaxindia.gov.in/Pages/e-services.aspx

India Breefing from Dezan Shira & Associates. 2019. List of Countries That Have a DTAA with India. Diakses pada tanggal 18 Januari 2020 dari https://www.india- briefing.com/news/list-countries-double-taxation-agreement-india-222.html/

John Vella (2019), Digital Services Taxes: Principle as a Double-Edged Sword , National Tax Journal. DOI: dx.doi.org/10.17310/ntj.2019.4.08

Kementrian Komunikasi dan Informatika, T. P. (2017). Study Ekonomi Digital di Indonesia Sebagai Pendorong Utama Pembentukan Industri Digital Masa Depan. Jakarta: Kementrian Komunikasi dan Informatika.

Loya, Akash. 2019. ‘Equalization Levy’ and Taxation under ‘Significant Economic Presence’ Regime : Do They Overlap? Diakses pada tanggal 14 Januari 2020 dari https://taxguru.in/income-tax/equalization-levy-taxation-significant-economic-presence-regime-overlap.html

Ministry of Finance. 2018. Indian approach to Taxation of Digital Business. Diakses pada tanggal 14 Januari 2020 dari https://ciatorg.sharepoint.com/sites/cds/Conocimientos/EventosInstitucionales/Conferencias/2018_PO/en/Documentos%20T%c3%a9cnicos/Presentaciones/pdf/Session_3_India.pdf?&originalPath=aHR0cHM6Ly9jaWF0b3JnLnNoYXJlcG9pbnQuY29tLzpiOi9zL2Nkcy9FVnkzSFlEOU52QkZodlVVcUZmbW52RUJ2Y1RPU1RXeUtXUnhmbDZIVHExemZ3P3J0aW1lPXZpODFjbVNYMTBn

Muda.kompas.id. (2019, April 9). Pajak "E-Commerce" Dibatalkan, Mengapa?

OECD. (2014). Chapter 4 The digitaly economy, new business models and key features. Dalam OECD.

Pellefigue.Julien.(2019). The French Digital Service Tax An Economic Impact Assessment. Diakses melalui : https://taj-strategie.fr/content/uploads/2020/03/dst-impact-assessment-march- 2019.pdf. Pada 28 Januari 2020

Pramesti, Iswari Anggit . 2019. Pengumuman: Sri Mulyani Tarik Aturan E-Commerce, Batal Semua!. Diakes pada tanggal 13 Januari 2020 dari https://www.cnbcindonesia.com/tech/20190329160155-37-63738/pengumuman-sri-mulyani-tarik-aturan-e-commerce-batal-semua

Prayoga, Singgih, dkk. 2019. Optimaliasi Pajak atas Ekonomi Digital : Tantangan dan Peluang. Diakses pada tanggal 14 Januari 2020 dari https://www.ortax.org/ortax/?mod=issue&page=show&id=110&list=&q=&hlm=1

PWC.com.(2019). France Enacts Digital Service Tax, Partilly Delays Corporate Tax Rate Reduction. diakses melalui: https://www.pwc.com/us/en/taxservices/publications/ insights/assets/pwc-its-france-dst.pdf. Pada 25 Januari 2020

Quaderno.Library. The Ultimate Guide to EU VAT for Digital Taxes. Diakses melalui : https://quaderno.io/resources/eu-vat-guide/. Pada 26 Januari 2019

Robert E.Lighthizer.(2019). Report on France’s Digital Service Tax. Diakses melalui : https://ustr.gov/sites/default/files/Report_On_France%27s_Digital_Services_Tax.pdf. Pada 26 Januari 2020

RSM. 2018. RSM INDIA WHITE PAPER -TAXATION OF BUSINESSES IN DIGITAL ERA. diakses pada tanggal 14 Janua ri 2020 dari https://www.rsm.global/india/sites/default/files/media/RSM%20India/Publications/2018/rsm_india_white_paper_taxation_of_businesses_in_digital_era_.pdf.

Simanullang, S. (2017, Juni). Analisis Tantangan Base Erosion Pajak Pertambahan Nilai dalam Ekonomi Digital di Indonesia. Jakarta, Indonesia.

Singh, Rav P, Vinti Agarwal. 2019. Taxation of Digital Economy in India. Diakses pada tanggal 20 Januari 2020 dari http://fitindia.org/downloads/vlcp_taxing_digital_ economy_in_india-the_way_forward.pdf

TaxMan. 2018. Significant Economic Presence for E-Commerce Taxation. Diakses pada tanggal 18 Januari 2020 dari https://www.taxmann.com/blogpost/2000000334/significant- economic-presence-for-e-commerce-taxation.aspx

Webalive.com.au. (2019, Juni 24). Diambil kembali dari WebAlive: https://www.webalive.com.au/ecommerce-statistics-australia/

www.abf.gov.au. (t.thn.). GST and other taxes. Diambil kembali dari Cost of importing goods: https://www.abf.gov.au/importing-exporting-and-manufacturing/importing/cost-of-importing-goods/gst-and-other-taxes/gst-on-low-value-goods

Downloads

Published

2020-09-30

How to Cite

Suwardi, S. ., Budiandri, A., S., C., & A., G. N. (2020). MEMAJAKI TRANSAKSI EKONOMI DIGITAL: STUDI KASUS DI INDIA, PERANCIS, DAN AUSTRALIA. Jurnal Pajak Dan Keuangan Negara (PKN), 2(1), 1–12. https://doi.org/10.31092/jpkn.v2i1.971